Monday 9 September 2013

學習意大利語 Learning Italian!


不經不覺間, 正正式式咁學意大利文都學左差不多兩年了。 又一次証明, 學一種新東西真係要投入好多時間、金錢、心機, 仲要好鬼有堅持,好有耐力、恆心。 依家每個星期要返兩日學 - 星期三晚銅鑼灣兩個半鐘; 最期日就下午兩個鐘, 去到對於我來講係山長水遠嘅大埔。忙忙碌碌.....

其實上堂係一件事, 之後溫書又係另一件事。每次都有好多新野, 若然在下一堂之前冇溫到書嘅話,就會開始跟唔上,所以得的話, 我都盡量溫書, 不過因為呢排實在忙得交關,冇乜點溫, 後果即刻見到, 就係開始積埋好多嘅野....

有唔少朋友問過我, 意大利文難唔難學...我自已覺得學發音叫比較易, 因為一個意大利文字, 都係跟著vowels來發音;例如, camera (解房間), 見到有三個vowels (camera), 所以就讀成: ca me ra; 另外就有d字有特定發音, 例如, Inzaghi (恩沙基個姓氏), ghi讀成 gee, 所以就係 In za gee。對我來講, 最難應該係發個 "r"音, 要震著捲舌來講, 初頭覺得特別難 (好多香港人亦覺難讀到)。

不過....最難一定係文法,簡直攞命 (加埋我天份低呢)!! 拉丁語系最複雜之處 - grammar。 都唔明點解有10幾種tenses, 而每一個動詞都要改動, 簡直係人都顛。唔知大家明唔明我講梗乜, 舉個例子:

英文裡: "去"這一個動詞 - go, 現在式係 go/goes (視乎係 I, we, they, you, 定係he, she, it而唔同), 過去式係 went, 將來式係 will go。呢d大家實識啦。

不過在意文: "去"這個動詞 - andare, 現在式有六個可能 (!!):

vado (I go), vai (he/she goes), va (就如中文的: 您去), andiamo (we go), andate (你們去), vanno (他們去)

所以: Vado al bar (I go to the bar), Vai al bar? (You go to the bar?), Andiamo al bar. (We go to the bar.) etc....

記一個動詞, 要記6個轉法, 而呢個只係現在式, 如果係過去式, 又係有6個轉法:

意大利文 "去"的過去式:

andavo (I went), andavi (you went), andava (您went), andavamo (we went), andavate (你們去), andavano (他們去)

佢地係有幾種過去式的! 另外, 仲有將來式, present conditional, present subjunctive, imperative, present perfect, past perfect等等, 嚇鬼!!!

中文文法係咪易好多, 簡單好多呢??? 所以我讀咁耐以來, 見過無數人讀讀下消失左, 我覺得係絕對可以理解....如果唔係因為呢個係意大利文, 我都消失左好耐! 好多年前, 我搵唔到地方學意大利文, 就去學最接近佢嘅西班牙文, 不過最後頂唔順放棄左 (不過都花左有兩年時間, 上堂完全係浪費梗光陰同銀兩!!)。後來終於搵到學意文嘅途徑。

兩種語言嘅grammatical structures好類似, 有d字嘅串法同發音亦相似, 可能源於佢地都係拉丁語系。如果我之前唔係因為接觸過西班牙文, 我諗對我來講意大利文更難上手。

可惜在香港, 意大利文冇其它語言, 例如法文、日文甚至韓文咁流行, 如果多d人學意大利文, demand大, 價錢一定可以向下調! 雖然話難啫, 我相信香港地有好多有興趣學意大利文嘅有志之士。

113 comments:

  1. 其實我同我同學對義大利文好有興趣 但無奈我地年紀太細 好多地方都要16歲 有中五English level 先可以參加課程 我地又揾吾到我地可以報讀嘅課程 我地只好係網上或買書自學一年 再報讀課程:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Venus! 依你地都對學意大利文有興趣?! 好呀!
      我老師係私人小班教學, 沒有年齡限制的, 我記得佢講過, 佢有個學生, 帶埋佢一個好細嘅仔一齊跟佢私人學, 所以我估如果你有興趣的話, join佢個small class都可以呢!!

      Delete
  2. 意文比起德文法文荷蘭文嘅發音容易,其實你上堂學一堆grammar 乜乜passato remoto ,congiuntivo 都係用嚟通過考試啫。現實有幾何用到,連意大利人都會用錯。只要你唔怕羞就ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Romamamma, 你講得好啱呀, 比起例如德文, 意大利文拼讀其實已經好容易, 而至於文法, 真係好多local人都錯grammar, 其實大約聽得明佢地講乜已經好成功! :-)

      Delete
  3. Hello!我想問下你而家係邊道學緊意大利文??

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我跟了一位意大利老師學好幾年了...他是意大利人, 以前在香港的大學教書的。

      Delete
  4. 你好.我個人都有興趣想學, 方吾方便同你CONTACT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 唔好意思過左咁耐先覆你, 因為我外遊剛回港冇耐!
      可以呀, 如何聯絡呢? 方便給我你的email, 和你講一下嗎?

      Delete
  5. 我都想學意大利文,想join你老師的小班/私人,請問方便經你聯絡嗎?我mail: keikei_keifung@hotmail.com 謝謝!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 唔好意思過左咁耐先覆你, 因為我外遊剛回港冇耐!
      可以呀, 我轉頭send email給你啦!! :-)

      Delete
  6. 你好,想查詢有關意大利文的課程資料。可否跟我聯絡?email: bean_bean10@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. 不好意思咁耐先回覆你, 我轉頭 send email給你啦。

      Delete
    2. hi! 希望你仲有學緊意文/有嗰位老師嘅聯絡方式!
      我嘅email: katgermm@gmail.com
      Thx a lot!

      Delete
  7. 我好想學意大利文 但我搵五到邊度學好阿
    可5可以join你老師私人小班教學ah
    請問仲收生嗎?
    myemail: april9803@gmail.com
    麻煩你阿:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello. 我轉頭 reply你呀。Thanks.

      Delete
  8. 能否把你老師的資料給我呀thanks!!!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 可以, 但請你給我 email address, 我解答你啦

      Delete
  9. 你好呀我都好想學Italian但係又唔知邊度可以俾完全零認識既初學者去學..如果可以既話可唔可以俾多d details of your course??
    email: shamc0@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Celine. 好呀, 冇問題, 我轉頭 send個 email比你呀!

      Delete
  10. hello 我都搵緊意大利文老師呀 以前係意大利讀書 有少少basic 可以問你老師仲教唔教嗎? Thanks.
    Email: ccarmen@live.hk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello. 沒有問題, 我轉頭 send email比你呀! By the way, 老師的課程分Year 1, Year 2, Year 3, 如果你有些少認識, 到時可以問老師你應該join 邊年.

      Delete
  11. 我都想知詳細資料 thx
    cky_fighting@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. 好的沒問題, 我send email給你啦!

      Delete
  12. 好厲害哦~你這麼喜歡義大利語和義大利文化,真是太棒啦。我係最近來香港的一個義大利人。很佩服你~加油!Forza davvero! E grazie mille per invogliare gli abitanti di Hong Kong a voler imparare la nostra lingua.

    Email:bianco.damiano@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Prego Damiano... e Benvenuto a Hong Kong! Puoi scrivere cinese, o usi "google translate"? :-)
    Si', mi piace molto Italia e la cultura, il calcio, il cibo, la lingua.... :-)

    ReplyDelete
  14. 麻烦妳将老师的联络方式发送给我把,谢谢 angelolivia_hu@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello你好, 如你有興趣想讀, 我可以將課程資料話你知, 和請老師在8月尾聯絡你有關9月新學年的東西。

      Delete
  15. 你好, 我想跟你的老師學意大利文, 可以把detail 寄給我嗎?
    thanks
    anthonykwonghk710@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, 沒問題呀, 我轉頭將一些資料 send email給你啦!

      Delete
  16. 你好呀,我都想要你老師的資料呢,我一直都好想學意大利文但唔知邊到學好,
    因為我真係好鍾意意大利既足球!!!麻煩可以SD資料俾我嗎?
    yoyotan315@gmail.com
    grazie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello你好, 唔駛客氣, 我轉頭將課程的簡單資料 send email給你。如果你想報的話, 老師9月頭新學年, 請8月尾前通知我, 我會統一將有興趣的所有學生資料交給他的。Grazie.

      Delete
  17. hello. may I have the course details...thanks
    eva991159@yahoo.com.hk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello. No problem, I'm gonna send you an email with the basic course details. Thanks.

      Delete
  18. 你好啊,我都好想學意大利文,我之前上過工聯會,但就真係麻麻地拉。我想問你個老師英文教定中文教阿?9月開學嗎?方便send d資料比我嗎?thx

    maedy02@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. 妳好! 老師是意大利人, 懂廣東話和英語, 所以教學時會 mix兩樣都有。對, 佢每逢9月初開學, 我 email妳資料。:-)

      Delete
    2. btw 香港真係相對地少人學意大利文

      Delete
    3. hi, 我打算兩年後去意大利讀書,現在係香港讀緊大學3年班,請問可否email你老師既contact 我嗎?
      thank you
      samkwan7q9@gmail.com

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. 請問意大利文與英文有幾相似呢??

    ReplyDelete
  21. Hi I`m a new starter of Italian and find it`s hard to self study. Would you plz email me the contact info of your teachers and also the fee for each class? Thanks a lot !! olivaxiao@hotmail.com

    ReplyDelete
  22. hi, 我都想學意大利文,可以send你個老師d 資料比我嗎?thx
    hui.karen@gmail.com

    ReplyDelete
  23. hi, 我想學意大利文做進修準備...,可以send你個老師d 資料比我嗎?thx
    florallm@hotmail.com
    floren lo

    ReplyDelete
  24. Hello, I am looking for an Italian Tutor for private lessons. Would you be so kind to email me your teacher's contact? Thank you!

    My email is: gianwong@yahoo.com

    Giana

    ReplyDelete
  25. Hello Ta. I would love to learn Italian too. Could you please send me the details at rheyawky@yahoo.com.hk
    Millions thanks.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes no problem, but how can I give you the details? Can you please give me your email address so I can get in touch with you? Thanks.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Thanks. I am going to write you now.

      Delete
  27. Hallo TA, I m interested in learning Italian!!!!! May I get more information and talk with you in email???
    My email address: huuunice@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Eunice, I'm going to write you the details in an email.

      Cheers, Ta

      Delete
  28. 你好,我好想學意大利文,應用于未來的工作上.但系一直搵唔到...喺咪廣東話英文教學? 可否sd我詳細資料? my email:qutemoyumei@hotmail.com .thx a lot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello all, I am Katherine , we live in Ticino Switzerland Italiano speaking part , we are looking for fermale who want to learn Italiano or English for free, we offer food and accommodation , in return has to help for a bit housework and baby sitting, if you are interested , please write to me at katherinecsl@yahoo.com. Hk

      Delete
    2. Hello Crystal. Sorry for my late reply. 係呀, 是廣東話加英文教的, 我轉頭 send info 比妳呀

      Delete
  29. Hi, I would like to learn Italian too. Could you please send me details of your class? Thank you.
    Sibyl_c@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Sibyl, Sorry for my late reply. I'm going to send you an email with the details. Please check your mailbox. Thanks.

      Delete
  30. 能否把你老師的資料給我呀thanks!
    email: raching618@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Rachel, sorry for my late reply. I'm sending you an email with the details. Please check your mailbox. Thanks.

      Delete
  31. Could you pls share the contact and detail of the mentioned Italian class? Thanks!
    Misshkshopaholic@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Shopaholic, I'm sending you an email with the details. Please check your mailbox. Thanks.

      Delete
  32. Hello,我搵緊意大利文老師呀,可吾可以send啲資料比我? Thanks email:shakta918@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Shakta, I've sent you an email with details. Please check your mailbox. Thanks.

      Delete
  33. Hi 可否send 資料比我呀?我都想學ϵ( 'Θ' )϶
    Thank you
    Email: suenmay25@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry to reply you late. I'm going to write you an email now. Thanks!

      Delete
  34. 你好呀我都好想學Italian但係又唔知邊度可以俾完全零認識既初學者去學..如果可以既話可唔可以俾多d details of your course??
    email: raphaelraziel.rr@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry to reply you late. I'm going to write you an email with the details. Please read. Thanks.

      Delete
  35. hi hi
    您係大埔學緊??
    可否可以俾您老師或您上既課程資料我??
    bibishiibb831@gmail.com
    thanks so so much!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, sorry to reply you late. 對呀老師是在大埔小班教學的, I'm going to send you an email with the details. Please read. Thanks.

      Delete
  36. 您好, 可否也給我資料呢? Thanks so much. Cheers, Peggy :)
    phd168@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Peggy, thanks for your message. Sorry to reply you late. I'm going to send you an email with the details. Please check. Thanks. :-)

      Delete
  37. Hello! 我都想學意大利文, 係咪9月開學? 老師係意大利人嗎? 可否send d 資料俾我? 謝謝!
    louisorulysses@yahoo.com.hk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, Yes, 老師是意大利人, 識講廣東話同英文的! 來緊如無意外會9月開學, I'm going to send you an email with the details. Please check. Thanks.

      Delete
  38. Hello! 我都想學意大利文, 係咪9月開學? 老師係意大利人嗎? 可否send d 資料俾我? 謝謝!
    louisorulysses@yahoo.com.hk

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我剛 sent an email to you with the details. 你睇睇資料適合與否再聯絡我啦, thanks.

      Delete
  39. 你好,我對意大利深感興趣,直至呢排中學畢業,想認真學習意文,同時我本身都住大埔@.@,可唔可以send一些資料俾我?十分感謝:D。
    E-mail:Anson19970414@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks. 我剛剛sent email 比你, please check.

      Delete
  40. 你好,我都有興趣學意大利文呀!可否sd詳細既資料比我呀?thx
    jennychan318@yahoo.com.hk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, I've sent you an email with the details. Pls check. Thanks.

      Delete
  41. 你好,突然想學外語,想學意大利文,麻煩係send課程既details比我,thank you!
    skcching@hotmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. I've just sent you an email with the details. Please check. Thanks.

      Delete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. Hi! I would like to learn Italian and find your blog. Could you please send the details of small group tuition by your private tutor? Just wonder if it is too late to enroll the class started in Sep...Thanks!
    venuslau@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Venus, I've just written you an email with the details. Pls check. Cheers.

      Delete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Salve! Può inviare i dettagli del suo insegnante? Ho studiato il corso A2 in Italia, ma non capisco bene la lingue. Vorrei studiare un corso breve nella estate 2016 a Hong Kong. C'è il gruppo o il corso intensivo per imparare? Grazie mille!

    La mia mail: signorina.italia@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ho scritto una e-mail para Lei. Si prega di controllare.Grazie.

      Delete
  46. Hi! I would like to learn about Italian on up coming semester on Sep
    Please send me that course details to my email address
    garyliuu@gmail.com
    Many Thanks!

    ReplyDelete
  47. 你好:) 我都想要啲關於課程既資料 可以麻煩你send比我嗎? thank you very much. email: yungsh918@gmail.com

    ReplyDelete
  48. Hi! 我好需要一個老師學好意大利文!可唔可以send detail比我! Grazie mille!
    honghiuching@gmail.com

    ReplyDelete
  49. 你好啊,我對義大利文好有興趣 請問你可5可以sd d課程資料比我咧?
    palaryiscool@outlook.com 5該曬

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello, I have already sent the details to you in an email. Please check. Thanks.

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  52. Hi!I am interested too. Is your teacher still teaching? My e-mail: meilingng222@gmail. Many thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, he is still teaching. I am going to send you an email with the details. Please check. Thanks.

      Delete
  53. 我都好有興趣 麻煩你send去 zoie0201@gmail.com 感謝!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have already sent you an email with the details. Please check your mailbox. Thanks.

      Delete
  54. Hi, I'm interesting too. My email is santasally18@yahoo.com.tw. Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks.Ihave already sent you an email with the details. Please check. Thanks.

      Delete
  55. 我都有興趣呀,可唔可以send d 資料去我email 呀, thanks :)
    cheunghyedmund@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem, I'll send you the details in an email shortly. Thanks.

      Delete
  56. 你好呀! 我都對義大利文好有興趣,可唔可以麻煩你send d課程資料比我睇睇呢?tifficwy@gmail.com 唔該曬!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem, I'll send you the details shortly in an email. Thanks.

      Delete
  57. Hi! I've learnt some very basic Italian before and I would like to continue learning. Could you please email me the details if the course is still available? thank you! yl.c.sub@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes sure, I'll send you the details in an email shortly. Thanks.

      Delete
  58. hello, would you please send me the details of the Italian course too?
    Thanks!

    email: kitwa0609@gmail.com

    ReplyDelete
  59. hello can you please send the details to me as well.
    reddish.yip@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Hello I want to learn Italian so badly after spending two months there this Summer. Do you mind sending me the details of your teacher? my email is katieng33@gmail.com

    ReplyDelete
  61. 你好!
    未知筆者嘅Blog係2018年係咪在生,
    好難得搵到係香港學意大利語方法,
    希望筆者可以提供老師上堂教授資料!
    E-mail:
    neilngtszkwany6626@gmail.com
    感謝!

    ReplyDelete
  62. hi 我對意大利文有興趣, 請問你可5可以sd d課程資料比我?thanks.
    rachsouthheart@gmail.com

    ReplyDelete
  63. 唔知宜家問下課程會唔會太遲
    但係想學下意大利文!
    Email: carolhui2540@yahoo.com.hk

    ReplyDelete
  64. 你好啊,想請問你的意大利文老師還在教嗎? 我都想知道課程資料啊,謝謝你,我的email: harriet0421@hotmail.com

    ReplyDelete